Kumohon kepada ALLAH setangkai bunga segar, kuperoleh kaktus berduri..
Kuminta pula rama2, ulat berbulu yang diberi..
Kusedih, kukecewa..namun kemudian,

kaktus itu berbunga indah sekali..dan ulat bulu itupun menjadi rama-rama yang berseri
..

.: diamku :.

1:39 PM Edit This 0 Comments »
Diamku bukan bererti aku tidak tahu
Diamku bukan bererti aku tidak ambil peduli
Diamku bukan bermakna aku tidak mengerti

Aku dikurniakan dengan satu deria, yang tak bisa kau rasai
Aku hanya membiarkan 
kau terus berkata-kata dan mengungkap bicara
dan aku pun bertanya
seolah-olah aku tidak mengerti apa-apa

Ketahuilah kau
Aku tahu lebih daripada apa yang kau katakan 
lebih daripada apa yang kau tuturkan 
dan lebih daripada apa yang kau anggapkan

Mengapa tidak kau berkata benar?
Hmm..teruskanlah dengan kata-katamu 
yang mungkin kau anggap sebagai penawarku
Adakah kau berkira-kira bahawa aku tahu tentangmu?
Maka itu kau berbicara agar tiada riak mendung di wajah dan hatiku
Walau aku sendiri tidak tahu mengapa kau perlu berbuat demikian
Hakikatnya aku bukan siapa-siapa

Kerna bagiku
DIAM itu lebih BAIK untukku dan untukmu

p/s aku sentiasa menunggu kata-kata benar darimu

2096N
saturday
16022013

.: berkata seorang dia :.

8:28 PM Edit This 0 Comments »

Suatu saat nanti
Akan tiba waktu dan masa yang telah ditetapkan..
dan aturannya
Di waktu itu, sesiapa pun takkan mampu
menolak takdirnya
Tak perlu asyik ditanya dan dipersoal
Masanya akan tiba
Jika tidak di dunia
Akan ada di akhirat

kata2 seorang anak kecil terkadang lahir daripada ilham Illahi
Amin..

2096N
Thursday
14022013

.: benar2 :.

12:41 PM Edit This 0 Comments »
02022013
sat
2096N


Berkata benar tapi tak didengari
Berkata bohong dan diakui

Memang selalu hal ni berlaku kan. Sesiapa pun pernah lalui keadaan ni. Apa akan jadi kalau perkara yang betul ditidakkan?

Setiap kali, aku akan berkata benar. Aku tak mengharapkan orang akan faham dan menyokong kata2 aku. Hak masing2 untuk percaya atau tak dengan kebenaran yang aku ungkapkan. kisah hidupku, tak mudah aku nak kongsi dengan sesiapa termasuk keluarga dan kawan terdekat. Sekali aku bercerita bermakna itulah kebenarannya.

Yang pasti, aku akan sentiasa 
BERKATA BENAR

.: indah pada masanya :.

7:40 PM Edit This 0 Comments »
21012013
monday
2096N

Jika kau berasa kecewa,
Pandanglah ke sungai
Airnya sentiasa mengalir
Biarpun berjuta batu menghalang

Jika kau berasa sedih
Pandanglah ke langit
Kau akan sedar bahawa
ALLAH sentiasa BERSAMAMU


Sesuatu itu akan sangat indah dan cantik pada saat dan ketikanya
Tak perlu minta disegerakan atau dilambatkan
Mintalah keberkatan dan kemudahan

.: accepted :.

2:53 PM Edit This 0 Comments »
21012013
monday
SKKMJ

Penyampaian bantuan wang RM100 kpd ibu bapa dah selesai. Alhamdulillah, rezeki anak2 ni xde sape yg tahu.
Lepak2 kat bilik guru sambil wat keje. Tp fikran jauh melayang ke suatu hal. Hidup ni penuh dengan kejutan. Takde sape yg dpt jangka masa depan.  Segala yg berlaku pasti ada hikmah untuk aku teladani. Mungkin ia adalah ujian untukku, mungkin juga ia adalah balasan atas dosa2ku. Aku terima segala ketentuanNya. Moga segala yg aku rencanakan mendapat izinNya juga.


muka kene la tunjuk tabah..cam org kat atas ni

.: penawar :.

12:35 PM Edit This 0 Comments »
20012013
sunday
2096N

Kehidupan manusia ni ada macam2 rasa. gembira, sedih, marah, geram, seronok, terkilan, kecil hati, bersemangat, kecewa, dan macam2 lg la. sape yg bernama manusia je yg tahu mcm mane perasaan smua tu...so xpyh la sy terangkan panjang lebar ttg satu2 perasaan tu.lumrah manusia ada pelbagai macam perasaan, baru la hidup ni mencabar...kan3



yang sy nak tekankan kat sini adalah;

Walau apa pun perasaan kita pada suatu2 masa tu, senyum adalah pengubat bagi segala rasa.tak salah utk kita menonjolkan perasaan sebenar kita, tp penawar yg paling mujarab adalah dengan senyuman. bkn kita nak menipu semua orang dengan menonjolkan senyuman palsu tp percayalah, jika anda senyum dengan ikhlas, takkan ada kepura-puraan terpancar kat wajah kita. orang akan nampak kita benar2 tersenyum dengan gembira pada masa tersebut.



Macam epal ni kan..
sebiji epal bersedih tp dia mampu membuat rakan di hadapannya tersenyum dengan senyumannya walaupun sebenarnya dia sedang berduka...ceh3

p/s sy slalu berkeadaan spt situasi epal ini di depan semua orang. sy tgh sedih ni

.: kalender hijriah :.

11:56 PM Edit This 0 Comments »
Ok sape tau hari ni berapa hb mengikut tahun hijrah?? haa mesti ramai yg tgk kalender dulu sebelum jwb.kan3..

Tak ramai yg mengingati tarikh2 penting dlm hidupnya ikut kalender Islam..Biasa yg org ingat cuma tarikh2 kebesaran Islam je..sy ada cari tarikh sy dilahirkan ikut bulan Islam..anda bagaimana??huhu


Sy lahir pada 

15 Jamadil Awal 1406

haa lahir bulan kelima dlm kalender Islam ni



hari ini

5 Rabiul Awal 1434

so kira la umur sy dah berapa skrg..haha (muda lg tau)


p/s kiraan hari dlm kalender hijrah bermula apabila msuk wktu maghrib..(sy taip entry ni pd mlm 17012013 so dh jd 6 Rabiul Awal)


Sanah Helwa kpd  kwn sy yg lahir pada 5 Rabiul Awal 1407

17012013
2096N
11.56pm

.: tulang rusuk :.

9:52 PM Edit This 0 Comments »

JODOH tu rahsia ALLAH


☻♥☻
/█\ /█\
.||. ||.

ツ SEKUAT mana kita setia
ツ SEHEBAT mana kita merancang
ツ SELAMA mana kita menunggu
ツ SEKERAS mana kita bersabar
ツ SEJUJUR mana kita menerima

•.♥• Jika ALLAH Tidak Menulis JODOH Kita Bersama dia •.♥•
•.♥• Kita Tetap Tidak Akan Bersama Dengannya •.♥• 

Kerana tulang rusuk dan pemiliknya TAKKAN PERNAH tertukar dan akan bertemu PADA WAKTUNYA
♥ InsyaAllah


2096N
13012013
sunday

.: D.U.I.T :.

8:42 AM Edit This 0 Comments »
DUIT
Hidup perlukan duit..
takde duit tak boleh beli segala keperluan dan kehendak di dunia ni
Mcm mane kalau ada org yg tak boleh nk cari duit atas beberapa kekangan ek??

Tp tu bkn persoalannya sekarang. ada maksud tersirat di sebalik huruf2 tersebut.
D.U.I.T
Mestinya sgt berbeza dgn maksud duit spt di atas
Utk kita mencari D.U.I.T kita juga perlukan DUIT..
Aduh aku sendiri pening la dgn ayat2 aku ni..lagi la org yg baca kan.huhu

Sebenarnya ini maksud tersiratnya..

D
.
.
.
DOA


U
.
.
.
USAHA


I
.
.
.
IKHTIAR


T
.
.
.
TAWAKKAL

D.U.I.T
Boleh digunakan utk pelbagai tujuan
Tp pastikan tujuan yg baik2 je ye...=)

06012013
2096N

.: 02012013 :.

9:41 PM Edit This 0 Comments »
Ada apa dgn tarikh ni ek??
Kalau tgk kat FB ramai kwn yg post psl tarikh ni
ape lg...hari ptama ank2 masuk sek la..

ank sy pun msuk sek jgk ke?kompius3
Sy la antra org2 yg myambut ank2 ni kat sek..sy kan msh duk kt sek lg...muda lg la nk ada ank..kih3

Hari pertama persekolahan mmg mdpt liputan meluas sluruh negara..nsb baik sek aku xde wartawan dtg.(ceh bajet glemer!)

Sy nak citer pasal sorang bdk ni la yg bru msuk sek.. namanya.......................................................................

MUHAMMAD AMIRUL IMAN 

Dia ni la ank sy....
oppss..ank sedara yg sulung
Dah bsr rupenye dia ni...dah 5 tahun umurnya. arini dia msuk sek TADIKA kt kg sebelah..ayahnye yg hantar. tak nangis langsung..bgus3..ank sdra sape la 2 kan

yg blkg 2 la Iman..yg dpn ni  ibunya..hehe

.: mi bandung Johor (original Johorean) sempena tahun baru :.

8:58 PM Edit This 0 Comments »


Haa..terliur tak tgk kuah mi bandung ni?? hehe
ptama kali sy buat resepi  ni..sempena hari pertama tahun baru la..01012013 (boleh dikatakan azam baru la..haha)
Mula2 sy tnye la resepi ni dgn adik sy (adik sy chef!!). sungguh2 dia bg resepi.
Ada jgk la sy mintak bantuan google.sy tmbh tolak darab bahagi smua skali, so jd la resepi yg tak seberapa ni. sape2 nk cube boleh la mintak signature dulu kat sy..hehe

Ok cmni sy buat. take a note yer...

mi kuning
tulang dan daging lembu
udang
sayur sawi
kacang tanah
telur ayam
perencah mi bandung

Mulakan operasi dengan 3 langkah... (buat mane2 dulu pun boleh)

~ Goreng kacang tanah tanpa minyak
~ Buang kulitnya
~ kisar halus

~ Rebus tulang dging lembu dulu lebih kurang 40 minit.
~ Keluarkan tulang kemudian masukkan daging lembu. Rebus lebih kurang 20 minit hingga lembut.
~ Masukkan perencah mi bandung. gaul rata.
~ Masukkan kacang tanah yg dah dikisar halus (jgn byk2 sgt)
~ Masukkan batang sawi dan udang. Tunggu hingga mendidih sedikit.
~ Masukkan telur ayam (jangan sampai pecah kuning telurnya). tunggu hingga masak.
~ Matikan api. masukkan daun sawi.

~ Basuh mi kuning hingga bersih.
~ Didhkan air. matikan api.
~ Celur mi lebih kurang setengah minit.

SIAPP!!! =)

* Rahsia kesedapan kuahnya terletak pd air rebusan daging tu. lebih2 lg rebusan tulang.

* Mi bandung asli Johor mmg tak letak byk bhn mcm yg ada skrg..tp boleh je kalau nak msukkan bhn2 yg disukai. sy suka yg asli...Original Johorean gitu..hehe

*Sy guna perencah segera sebab kwn sy yg bagi. kalau nk guna rempah tumis buatan sendiri pun boleh. Prencah ni tak payah letak garam n gula sebab mmg dah cukup rasa.  Tp prencah ni agak manis sikit la. kalau rajin try la cari jenis prencah yg lain.

Ni la prencah tu. beli dekat Muar..500g RM5 je. Kalau beli dekat JB mahal harganya. 200g dah RM4.50!! alang2 pegi Muar baik beli..kan3..
TQ awk sb bg sy..kalau keje luar kt Muar bli lg ek..hehe